home
links
galerij
techniek
aktie
algemeen


h47logo300px


Hoch_lieb.liebweb
Susann Hoch, lieb,lieb


Lotweb
Sebastian Speckmann, Lot


patronusweb
Jens schubert, Patronus





odijkweb
Inez Odijk, Het witte dier, houtdruk




hurkweb
Marcha van den Hurk, Happy Birthday, acryl op zeefdruk




kapsenbergweb
Harry Kapsenberg, T.O.V. ,hoogdruk

Venster op Leipzig

28 april t/m 19 mei 2018 Locatie: Kunstruimte H47
Haniasteeg 47 Leeuwarden, wo/zo 12.00-17.00 uur

Het Grafisch Atelier Friesland programmeert een reeks (inter)nationale tentoonstellingen in Kunstruimte H47 in Leeuwarden.
De tentoonstellingen bieden zicht op de huidige stand van zaken in de grafiek. Wat maken kunstenaars op dit moment in Rotterdam, Leipzig, Rome, Friesland, Brussel of Berlijn?

We tonen het werk van oudere en jongere, bekende en minder bekende grafici. Het begrip 'grafiek' wordt breed opgevat.
Het kan autonoom of toegepast werk zijn.

Venster op Leipzig is de tweede in een reeks (inter)nationale tentoonstellingen die het Grafisch Atelier Friesland organiseert in Kunstruimte H47.

Qua hedendaagse grafiek is Leipzig dé stad in Duitsland.
De expositie toont poëtische houtsnedes van
Susann Hoch, geavanceerde z/w linosnedes van Sebastian Speckmann,
veelkleurige engelen & demonen van
Jens Schubert, publicaties van Bleilaus Verlag en kunstenaarsboeken.

Expositie
14 juli t/m 4 augustus 2018
Opening: za 14 juli - 16 uur

Workshop ‘Drucken für die ganze Familie’
door Susann Hoch, 21 juli, 13 - 17 uur (kosteloos)
































Venster op Rotterdam

28 april t/m 19 mei 2018 Locatie: Kunstruimte H47

Inez Odijk
maakt tekeningen en houtsneden. De figuren of natuurfragmenten die ze kiest als haar onderwerp, ervaart ze altijd als bewegelijk en ritmisch Zoals ze het ervaart, snijdt ze het in hout of tekent het op papier.

"In mijn atelier ontstaat het werk langzaam, in tegenstelling tot de snelheid waarmee beelden zich om mij heen afwisselen. Vaak voel ik mij verwant met een impressionistisch schilder, maar dan zonder kleur. Met een mes kerf ik sneetjes, puntjes, lijntjes of rasters in de donkere houtplaat waardoor licht en donker ontstaat. Als tegenhanger van het contrast zijn ritme en structuur van wezenlijk belang. Ritme maakt je een onderdeel van het geheel, structuur verbind."
"Wat mij in de grafische techniek aanspreekt is dat de dingen minder ernstig worden en een zekere afstand krijgen. Het schept de mogelijkheid om dingen te herhalen en hergebruiken. Herhaling versus uniciteit; een beetje zoals wij mensen zijn; uniek en toch hetzelfde."
Odijk studeerde in 1984 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem.
www.inezodijk.com

Marcha van den Hurk 
maakt mixed media installaties, zeefdrukken, tekeningen, beeldhouwwerk en fotografie. Ze is geïnteresseerd in mensen die zich in de marge van de samenleving bevinden en in de relatie die men heeft met zijn sociale en fysieke omgeving. Hoe vormt de mens zijn omgeving? Hoe heeft de omgeving de mens gevormd? Of hoe kan de verbinding tussen die twee soms verloren gaan?
De kunstenaar toont werk uit een serie die de habitat van op straat levende mensen in beeld brengt. Alsook 'dialoogtekeningen' op zeefdruk. De laatste maakte ze speciaal voor deze gelegenheid, samen met de mensen van de Pauluskerk in Rotterdam. In beeld en schrift worden associaties voor het voetlicht gebracht, ervaringen uitgewisseld en reacties op elkaars uitingen gedaan. De werken zijn zowel spreekbuis als podium van mensen die anders onhoor- en onzichtbaar zijn. Van den Hurk studeerde af aan de AKI, academie voor beeldende kunst en DAI, Dutch Art Institute in Enschede

www.marchavandenhurk.com

Harry Kapsenberg
werkt schijnbaar onverstoorbaar aan zijn intrigerende en eigenzinnig oeuvre. Zijn werk refereert op een raadselachtige manier aan de kleuren, vormen en atmosfeer van de stad Rotterdam. De kunstenaar brengt al dan niet beoogt een ode aan de genius loci van de stad. Zijn prenten zijn unica. Ze zijn intuïtief én beredeneerd tot stand gekomen; uitgevoerd in verschillende grafische technieken; en "weergaven van alledaagse gebeurtenissen".

"Het begint met een impulsieve concrete uiting van wat ik in de schemering zag. Daarop volgt veel werken, het proces van “herkenbare-figuratie” verkennend. Daarna stilte en rust, om overzicht te krijgen. Beheersing ontwikkelen en eigen te maken. Herinneringen intuïtief toegevoegd en emoties eraan gekoppeld. Een proces van oorzaak en gevolg, actie op reactie. Welke kleur, lijn en welk vlak activeert? Waar wordt welke 'selectieve herinnering' toegevoegd en in welke vorm en kleur? Ervaringen en gevoelens worden vanuit de ziel geuit. Voor mij is abstractie een diepe persoonlijke beleving. Het gevoel speelt een grote rol tijdens het proces, elke verandering kan opnieuw worden geïnterpreteerd." "Inspiratie is elke dag werken."

Kapsenberg studeerde in 1984 af aan de Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam

www.harrykapsenberg.nl